Den odödliga Henrietta Lacks



Av Booked fick jag läsa den här boken gratis och skulle nämna den två gånger. Det var väldigt bra eftersom jag nog inte skulle vetat att den fanns annars. Boken handlar om Henrietta Lacks och hennes odödliga cancerceller som man har använt i forskningen för att framställa bl.a. poliovaccinet.
Det är inte många (jag själv inräknad) som visste vem som fanns bakom HeLa-cellerna så det var väldigt intressant att läsa om hur hon hade varit och hennes barn som berättar att de tog hennes celler och inte berättade för någon släkting.

Väldigt intressant bok, jag har lärt mig väldigt mycket om cellforskning, så det är inte bara fakta eller bara en "roman" utan både och. Ganska unikt, om jag får spekulera lite.
Jag tycker absolut att denna boken är värd att läsas, dels för att lära sig lite mer om cellforskning än vad man visste förut och dessutom lära sig att det alltid finns en människa bakom de celler och vävnader som forskare tar prover på.
Rekomenderas starkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggdesign: Albin Olsson



RSS 2.0