Den hemliga trädgården



Den hemliga trädgården handlar om Mary som bor i Indien och är ett väldigt elakt och bortskämt barn som förväntar sig få allt det hon vill ha. En dag blir alla i huset sjuka, henn es föräldrar och alla tjänare. Det visar sig att de har fått kolera. Mary blir ensam kvar, övergiven, eftersom ingen tänkte på det lilla otäcka barnet. Hon blir skickad till sin farbror i Yorkshire som bor i en stor herrgård. Mary får reda på att det finns en hemlig trädgård som har varit stängd i tio år och ingen får någonsin gå in där. Men tänk om en rödhakesångare leder en dit?

Den här boken kom ut 1912, alltså för nästan 100 år sedan. Det är lite galet att tänka så när man läser boken :) Jag tyckte att den var intressant och spännande. Speciellt Dickon och alla hans "kräk" var det roligt att läsa om. Det kändes lite konstigt att läsa när tjänstefolket sa till Mary att hon var ful och otäck men att hon hade blivit lite fetare. Jag vet inte, det kändes som något man inte skulle säga till någon nu för tiden :P
Men det gjorde man kanske i början av 1900-talet. Den finns tydligen som film också, så det borde jag aboslut kolla upp! Kan vara intressant.
Jag skulle rekomendera den till alla som har lite tålamod att kämpa sig igenom den, den var lite trög då och då. Kan inte förklara riktigt varför men annars var det roligt att läsa. Barnen kändes lite lillgamla också, lite jobbigt ibland men det funkade.
Läs!

Kommentarer
Postat av: Kashaya

Den läste jag när jag var yngre.

2011-09-17 @ 13:17:49
URL: http://kashaysblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggdesign: Albin Olsson



RSS 2.0