Miss Mary Bennets självständighet

Colleen McCulloughs bok Miss Mary Bennets självständighet är en sorts fortsättning på Stolthet och fördom av Jane Austen.



Det är 20 år senare och Jane och Elisabeth har fått barn, pappan är död och mamman dör rätt snabbt i början också. Mary har passat sin mamma i ungefär 20 år och nu när mamman är död vill hon prova på sin självständighet och vill resa ut i England och skriva en bok om de fattiga.

Jag har visserligen inte läst Austens bok än men jag har sett filmen :P Jag har tänkt att jag ska läsa den men det är så mycket annat (roligare) som jag vill läsa först. Men får ta tag i den senare.
Jag måste säga att jag inte tyckte om boken i början. Att Elisabeth och Mr Darcy inte kände lika varmt för varandra som när man lämnade dem sist, så att säga. Det kändes bara helt fel, som att författaren inte hade fattat vad som gjorde (filmen, för min del) den förra boken alls.
Men det blev bättre och mer spännande. Så ja, jag tyckte om boken. Kanske inte en bok som passar alla, det ska utspela sig för flera hundra år sedan, då kvinnor inte fick resa runt själva utan förkläde osv. Men om jag gillade filmen, som jag, så kan man säkert tycka om boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggdesign: Albin Olsson



RSS 2.0