Maskrosungen



Idag läste jag ut denna boken som är en sann historia om Sandra och hennes liv med en alkoholiserad pappa och en psyksjuk mamma och kampen om ett eget liv. Hon lär sig att man inte kan lita på vuxna, de lyssnar ändå inte på henne för hon har "livlig fantasi".

Jag vet inte varför jag fastnar för sånna här böcker. De är intressanta och spännande, men det känns inte som jag läser något annat än lite sorgliga böcker med barn som har det kämpigt i livet. Visserligen slutar det ofta bra, så det är ju positivt. Jag gillade denna boken, den är bra skriven och gripande och spännande.
Man kan ju undra hur många barn som har det såhär, att de inte får tillräckligt med mat och kläder, för föräldrarna super upp pengarna. Men det är kanske ovanligare med en psykiskt sjuk mamma och en alkoholiserad pappa och sedan en alkoliserad svärfar. Verkligen ingen lätt barndom, men ändå en riktigt bra bok.
Läs och fundera på livet, andras och ditt eget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggdesign: Albin Olsson



RSS 2.0