Elisabeth



Boken Elisabeth handlar om Elisabeth (såklart) som bor i England i slutet på 1800-talet med sin familj. Men hennes pappa tar sitt liv och mamman dör i barnsäng och lämnar barnet till Elisabeth och hennes bror Sam. Den ena olyckan efter den andra och deras hus brinner ner och de får flytta in hos Elisabeths arbetsgivare. Men de vill åka till Amerika, så de lämnar sin lillasyster hos de glada arbetsgivarna (ett rikt par som inte kan få barn) och åker iväg. Och boken handlar om alla äventyr och problem de stöter på.

Jag gillar sådana här romantiska historier som handlar om livet på 1800-talet, även fast den här boken känns mer modern än t.ex. Jane Austen. De åker och letar efter guld i boken också, när den stora guldrushen skapades. Och det var väldigt intressant att läsa om, för jag visste inte så mycket om det.
Men själva miljön i boken är hela tiden väldigt romantisk, vilket jag avgudar såklart. :) Just nu håller jag på och läser en likadan bok som heter Julia (av Anne Fortier) som jag hoppas är likadan. Fast den handlar lite om Italien och om Romeo och Julia, vilket gör den ännu bättre kanske? :)
Men jag tycker att boken är läsvärd, fast mest om man gillar romantiska 1800-talsromaner, annars är det inget för er. Jag har tagit lite tid på mig att läsa denna eftersom jag pluggar, så hinner egentligen bara läsa precis innan jag ska sova, så det kommer nog dröja till nästa recension, tyvärr. Hade gärna läst mer men måste ju plugga kurslitteratur också! :P
Läs! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggdesign: Albin Olsson



RSS 2.0