Sarahs nyckel



Filmen Sarahs nyckel är baserad på boken av Tatiana de Rosnay som jag läste för ett tag sedan. Filmen handlar om Sarah som bor i Paris men 1942 kommer franska polisen och bultar på deras dörr. Sarah gömmer sin bror i en garderob medan hennes mamma, hennes pappa och hon själv förs i bussar bort från hemmet.

Det är en otroligt bra bok och en otroligt bra film, det är så himla sorgligt att detta har hänt på riktigt. Det är så svårt att förstå människor, hur illvilliga och elaka de kan vara. Men det är också bra att veta om sånt här, att man inte glömmer bort.
Det är inte i stil med Pianot eller Schindlers list men den är väldigt bra och jag rekomenderar den. Men inte som en "kul film" man ser på fredagskvällen. Jag ska nog muntra upp mig senare med en gladare film. Det behövs nog. Men ändå - otroligt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggdesign: Albin Olsson



RSS 2.0