Svinalängorna



Susanna Alakoskis bok har ju precis blivit film, jag har dock inte sett den än men Noomi Rapace vill man ju inte missa. Jag läste iaf ut boken igår, och tänkte bara berätta lite om den.
Den handlar om Leena och hennes familj när de flyttar till Svinalängorna i Sverige, en förort. Där bor en del finska familjer och andra som ofta kommer hem till Leenas hem och har fester av olika slag. Leenas föräldrar är periodare; de super i perioder, långa perioder som aldrig verkar ta slut.

Jag tyckte att den var rätt hemsk. Jag tror jag har lätt att läsa hemska böcker och blir inte lika berörd som andra blir. Men att tänka sig in i den tillvaron som Leena hade var jobbig och otäckt. Jag har ju det så bra, mina föräldrar dricker aldrig och om de gör det så är det bara något glas vin till maten, så jag kan inte ens föreställa mig hur det kan vara att inte ha mat hemma, för föräldrarna har supit upp pengarna. Och pappan misshandlar mamman, och barnen ibland. Jag kan inte sätta mig in i det, för det är så hemskt, men för vissa är det vardag.
Om man orkar läsa om sånt här, så är det en bra bok. Men jag tror inte jag kommer läsa om den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggdesign: Albin Olsson



RSS 2.0