Våldtäkter

Hade glömt att jag tänkte skriva lite om våldtäktsdebatten som pågick mellan Gudrun Schyman och Jimmie ÅkessonAgenda (tror jag det var) häromkvällen.
Jag blir så himla trött på politiker. Dels för att de aldrig kan låta varandra tala till punkt utan måste hela tiden avbryta så man inte hör vad de säger, för båda pratar i munnen på varandra och vägrar ge sig om inte programledaren styr upp det.
Dels blev jag trött på Jimmie, som tycker att man ska utvisa alla invandrarmän som våldtar (ca. 48 % om jag minns rätt) ska utvisas och det är hårt straff på det. Men han kunde inte berätta vad man ska göra med de svenska män som våldtar (52% isf). Jag blir så trött på hyckleri.
Och så tycker de flesta manliga politiker att tjejerna ska lära sig självförsvar i skolan. Det är alltså tjejernas ansvar, fast männen är de som våldtar.
Jag har inga egna bra förslag på vad man kan göra, tyvärr. Jag är bara gnällig. Men man kan ha fler poliser ute på gatorna på kvällarna, fler övervakningskameror på ställen där det pågått våldtäkter och rån, fler upplysta ställenoch kanske fler morsor och farsor på stan (eller vad de kallar sig). Men att utvisa folk som har gjort fel är inte svaret. Iaf inte om du inte ens kan komma på vad man ska göra med de svenska männen.
Sedan tycker jag att våldtäktsdomarna är alldeles för svaga. Man borde höja straffen rejält. Man kränker ju en annan människa, de kan få men för livet. Varför är inte det mer värt än vad det ser ut nu?

Har ni några smarta förslag på hur man kan stoppa våldtäkter, om tjejerna inte ska lära sig självförsvar i skolorna?
Ciao!

Kommentarer
Postat av: Emelie!

Att ha ett seriöst rättsystem, både i bemötande och straffskala är viktigt. Tjejer anmäler inte när skulden läggs på dem.

Vad en kan göra för att motarbeta och förebygga våldtäkter är skitsvårt, framförallt eftersom överfallsvådtäkterna är extremt få jämfört med de som sker i hemmamiljö. Jag tror mycket ligger i att tjejer måste få lov att se sina kroppar som just Sina Kroppar i första hand, att ens kropp inte är någon annans rättighet utan just sin egens. Vi måste plocka bort tabustämpeln och sluta skuldbelägga de som varit utsatta för övergrepp. Men den biten, våldtäkter/övergrepp i hemmamiljlö är ju ännu svårare att veta vad en ska göra åt än överfallsvåldtäkterna...

Bättre belysning, mer övervakning och poliser o.dyl på stan, "trygghetstelefonlinjer" osv. Allt som gör det tryggare att vistas utomhus behövs.

(Förlåt för min... inte allt för korta kommentar :*)

2010-09-02 @ 00:23:07
URL: http://nodisco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggdesign: Albin Olsson



RSS 2.0