Ränderna går aldrig ur

Agnes Hellström har skrivit en bok om när hon gick på SHL (Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket) mellan 1995 och 1998.



Det handlar om Elin som inte riktigt passar in bland alla överklassmänniskor på skolan och känner sig klämd mellan två världar och vet inte alls vart hon hör hemma. Skolan är ett internat med klasskillnader, hierarkiska ordningar och förnedrande initieringsriter.

Det var en väldigt intressant bok, en tjej som inte visste om hon ville vara "sosse" eller överklass, som alla andra var på skolan. Hennes farmor var en väldigt hård människa som ville att allt skulle vara perfekt och en mamma, som också hade gått på skolan, som flydde undan det livet hon växt upp med. Det är så svårt att veta vem som man "får" umgås med när skolan har sådana tydliga klasskillnader.
Jag gillade boken, för jag har alltid tyckt att internet är både skrämmande och lockande. Det hade varit kul att vara en del av gemenskapen men hade det varit så kul i längden att inte få bo hemma med sina föräldrar? Och ständigt vara "bevakad" och göra allt på bestämda tider?
Jag vet inte. Men boken gillade jag iaf, även om det hände när jag inte var speciellt gammal, så kan jag ändå relatera till det. Och Kungen har tydligen gått på skolan också, det står nog i den andra boken jag håller på med nu :)
Men jag rekomenderar denna! ;)

Kommentarer
Postat av: Piia

Sv: samma här :)

2010-11-16 @ 15:56:28
URL: http://ppiia.blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggdesign: Albin Olsson



RSS 2.0