Misshandel

Jag är jättechockad.
Jag förstår inte hur människor kan bete sig som de gjorde, det som jag såg idag. Hur kan man bara?
Det står redan om misshandeln som ägde rum på Korsvägen idag innan två på t.ex. gp:s hemsida.

Kan berätta lite om vad som hände innan..

Hade en jättetrevlig dag igår, trots att den indiska resturangen vi tänkte gå på hade (tydligen) lagt ner allt. Inget kvar, tomt inuti. Jaha. Vi åt hamburgare istället. Inte lika lyxigt kanske men ändå. Vi orkade inte gå på bokmässan, som sagt, så vi gick hem och såg film på hotellet istället för att gå på bio. Vi orkade inte komma överens om en film på bion.
Morgonen var trevlig. Albin sjöng och jag fick lite presenter. Jag fick Sweeney Todd och gamla Hairspray, från 60-talet (eller om det var 80-talet..) Av hans snälla föräldrar fick jag ett litet parfympaket med Kenzo-parfymer. Små parfymer, fem olika sorter. Jättefin! Tar kort på det imorgon och lägger upp. Orkar inte ikväll.
Hotellfrukosten var väldigt trevligt, som alla frukostar på hotell är. Oftast.
Sedan checkade vi ut och gick på bokmässan. Jag köpte en bok och ett pysselpaket. Albin köpte inget men blev fotad med Anna Book, Leif GW Persson och Scoobie Doo.
Efter det tänkte vi dra hemåt, fixa med städning för det skulle ju bli släktkalas.

Bara några meter framför oss kom det helt plötsligt springande fem stycken maskerade killar, skrikande. Jag trodde att det var någon dålig teater, ni vet en sådan som provocerar publiken. Vet ni? Jag är osäker, har inte varit på något sånt men kan tänka mig att det skulle vara såhär.
Men så började de slå på några killar, slår, håller fast, sparkar på.
En skrek "Jag har inte gjort något, JAG HAR INTE GJORT NÅGOT, lägg av!"
När han låg ner på marken sparkade de honom i ansiktet. De slog på två till. Sedan sprang de.

Jag var i ett totalt chocktillstånd. Men samtidigt flög det massor av tankar genom mitt huvud. Skulle jag skrika, vad ska jag göra, varför gör ingen något, är det teater? Jag kunde verkligen inte röra mig ur fläcken. Albin ringde efter polisen och de stack iväg. Polisen kom och många fick ange vittnesmål. Jag bara stod och var helt skakis. Jag var livrädd. Tänk om det hade hänt Albin något? Jag var inte så rädd för min egen del, för jag tänkte (kanske dumt) att killar slår inte tjejer. Jag är lite naiv men jag kunde inte tänka riktigt klart.
Jag har aldrig varit med om något sådant. Bara meter ifrån mig, misshandel av nazister mot, vad jag anser, oskyldiga.
Massa folk verkade tycka att det var spännande när polisen kom, och ville fota och allt. Jag blev bara trött. Varför vill alla vara med om det spännande?
Det var ju inte alls spännande, det var hemskt, det var fruktansvärt.
Är skakis nu när jag skriver om det. Jag trodde inte att det var verkligt, det kändes så men sånt händer väl inte i Sverige? Jag är nog väldigt naiv, men jag har aldrig sett eller hört talas om att mina vänner har varit med om eller sett sådant här.

Som tur är var resten av dagen okej. Helt okej.
Just nu känns det inte rätt att berätta att jag ändå hade trevligt, så jag sparar det tills imorgon eller i övermorgon. Jag får se. När jag inte är skakis längre, kanske.
Gonatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggdesign: Albin Olsson



RSS 2.0